Nieuwe (merk)rassen als overlevingsstrategie?
Het aantal fruitbedrijven neemt ook in Duitsland gestaag af. Stijgende productiekosten en achterblijvende prijzen maken het steeds lastiger om als fruitbedrijf financieel acceptabele resultaten te behalen. Is het planten van nieuwe (merk)rassen een oplossing? Het antwoord zal voor elk bedrijf anders luiden, zo bleek uit de presentatie van dr. Matthias Görgens van het fruitteeltcentrum Esteburg in het Noord-Duitse Jork tijdens een online seminar op 11 januari.
De productie per hectare in combinatie met de prijs is volgens Görgens de meest bepalende factor voor het bedrijfsresultaat. Op basis van productiegegevens van proefpercelen en praktijkbedrijven en gerealiseerde middenprijzen vergeleek Görgens het financiële resultaat van nieuwe merkrassen als Fresco/Wellant®, Nicoter/Kanzi®, Milwa/Junami®, GS66/Fräulein® en Minneiska/SweeTango® m
met Elstar en Red Jonaprince. De uitkomst was zeer verrassend…., zo blijkt uit het verslag van het seminar in het European Fruit Magazine (EFM)