Betere beloning fruitteler met Frans consumentenmerk

Het Franse consumentenmerk “C’est qui le patron ?!”, vertaald “Wie is de Baas?!” start in het komende seizoen met appels en kersen. Het merk is bedoeld om boeren een eerlijker inkomen te garanderen. Bij appels komen volgens de organisatie telers gemiddeld 21 cent per kilo tekort om hun boomgaarden te vervangen en te investeren in betere teelt.
Het merk is een soort merk voor fairtrade producten maar dan voor binnenlandse producenten. Het begon in Frankrijk negen jaar geleden met halfvolle melk en is met succes uitgegroeid tot een merk met 126 miljoen omzet. In 2024 groeide de omzet met 11,8 procent. Dit jaar starten ze ook met groenten en fruit waaronder appels en kersen.
Het merk C’est qui le patron?! is eigendom van meer dan 15.000 consumentenleden die de producten selecteren die onder het merk verkocht worden. Zij bepalen ook de specificaties van het product, terwijl ze de producenten een eerlijke vergoeding garanderen die rekening houdt met de kostprijs en een marge. Het merk is zeer actief op diverse social mediakanalen zoals Facebook, LinkedIn, Instagram, en in mindere mate op X.
Het merk heeft zoveel succes dat ook diverse Franse supermarktketens er nu reclame voor maken, om zo te communiceren over hun solidariteit met de Franse boeren. In Frankrijk geproduceerde voedingsmiddelen, die respect voor het milieu èn vooral een eerlijke prijs voor de producent garanderen, blijkt toch echt iets te zijn waar de Franse consument gevoelig voor is.
Bron: Agroberichten buitenland